Пропаганда 2021

Перше нагородження премією «Пропаганда» відбулось на локації наших партнерів — Фестивалю соціальних інновацій та нової музики PLAN B (вул. Сумська 76а). Автори сценарію вечірки — група незалежних митців «Неіснуючий театр».

На івенті виступили харківські музиканті К4К, та Денис Чмелев, а свої цифрові стоп-моушн «грамоти» у вигляді вакцин отримали Ніна Хижна, Оксана Черкашина, Сергій Бичко, Яна Зеленська, театр «НЄФТЬ», театр «Арабески», театр «P.S».

Оксана Черкашина — акторка, культурна активістка, номінантка премії HeForShe. Оксана отримала премію «Кіноколо» за роль у фільмі «Погані дороги» та увійшла до списку 50-ти найсміливіших жінок у Польщі за версією видання wysokieobcasy. Працює в польських Teatr Powszechny та TR Warszawa (зокрема, з Люком Персевалем), у Київському театрі на лівому березі Дніпра, бере участь у незалежних проєктах.

«Так склалося, що більшість премій, нагород зосереджено в Києві, у столиці, і це насправді централізує саме поняття успіху. В якийсь момент людям починає здаватись, що якщо ти не переїхав у Київ, ти ніхто. За цією централізацією завжди «хвостиком» йде хибна думку про те, що існує маргінес, провінція. Тому дуже важливо, що саме ось ця так звана «провінція» бере ініціативу в свої руки і створює: премію, медіа, фестиваль тощо. І рівень комунікації тут набагато вищий, ніж у тих же столичних нагород», — Оксана Черкашина.

Сергій Бичко — колишній очільник театру ім. Пушкіна в Харкові і винуватець його кардинальних змін. Завдяки Сергію Бичко в театрі відкрилась нова сцена, змінився репертуар, проходили читки сучасної драми тощо. Взимку за результатами голосування переміг у конкурсі на посаду директора, однак Харківська обласна рада без пояснення причин не затвердила його кандидатуру.

«”Здоровий театр”, “вакцина” — це тренди часу. Мені здається, закваска, а точніше бродіння, є тим, що на театрі і створює рух. Це прерогатива молоді. Створення умов для такого руху — залучення нових ідей», — Сергій Бичко.

Яна Зеленська — режисерка і організаторка Освітнього мистецького фестивалю Kurbas.Technologies, відкрила бебі сцену для дітей до 3-х років у харківському ТЮГу, веде лабораторію та проєкт про сучасне прочитання українських байок.

«У вирі попси і намагання колег потрапити в смаки глядача, Parade виносить на видимі позиції і називає важливими зовсім непопсові і непопулярні ініціативи. Мені приємно бути побаченою таким прискіпливим поглядом і навіть відміченою, як людина, яка творить щось важливе і при цьому непопулярне. А ще дуже захоплюють люди, які поряд зі мною у цьому списку, це честь. Я це так відчуваю, бо про кожного могла б із захопленням розповідати годинами! Сергій Бичко ціною власної посади доводить важливість змін у репертуарному театрі і необхідність говорити місцевій владі як воно є насправді, а не як вони хочуть чути. Оксана Черкашина через акторську професію говорить зі світом про те, що вважає необхідним і важливим, і це не питання замовлення, це питання мистецької потреби. Ніна Хижна так тонко і глибоко розкриває найчутливіші питання сьогодення завдяки режисерській і викладацькій діяльності…», — Яна Зеленська.

Ніна Хижна — акторка, хореографка з Харкова, перформерка і режисерка (APOLLO), співпрацює з Австрійською командою митців НінджаГуру. Тренерка і лекторка Школи акторської майстерності “ТЕСТО”.

«Саме неекологічність та насильницькі архаїчні методи в театральній освіті та роботі сьогодні бентежать мене найбільше. Сьогодні я займаюся саме тим, щоб розробити модель театру, в якому актор/-ка почували б себе вільно та безпечно, фізично і психологічно. Модель театру, де актори/-ки можуть та вміють позначити свої кордони, сказати «Ні», не боячись при цьому втратити роботу чи бути приниженою/-им. Театру, вільного від диктатури, романтизації та маніпуляцій. Тож я вдячна команді Parad-fest — ця ініціатива надихає мене працювати далі», — Ніна Хижна.

Театр “P.S” — недержавний театр, що принципово працює українською мовою. За 22 роки існування поставив досить багато спектаклів, за які не соромно (зокрема, за Мартіном Макдонахом).

«Звичайно, було приємно отримати фінансову підтримку. Несподівано! Але ідея премії, сказати чесно, для мене поки що не дуже ясна…», — Світлана Пасічник, керівниця театру “P.S”.

Театр “НЄФТЬ” — незалежний театр у Харкові, що експериментує з форматами. Вистави театру є учасниками міжнародних фестів (Тиждень української культури в Гданську 2019 — вистава APOLLO), а під час карантину команда запустила інноваційний антикризовий проєкт “Вистава у коробці”.

«До нас під’їхала партія нової вакцини від харківського виробника Parade-fest. Від ковіду вона не захищає, але допомагає виробити антитіла до блату й кумовства. Це коли ти не сподіваєшся, що прийде добрий дядько й врятує, а своїми силами вирішуєш складнощі, йдеш до мети й розриваєш будь-які стандарти, що зв’язують руки. Навіть якщо ти сучасний театр, який існує під час пандемії», — театр “НЄФТЬ”.

Театр “Арабески” — культовий незалежний театр у Харкові, який перевернув догори дригом театральну реальність ще у 90-ті, однак так і залишився «в підпіллі». Колектив знімав андеграундні відеопроєкти, ініціював політичні акції та створював вистави у міському просторі задовго до того, як це стало мейнстрімом.

«Я вважаю, що премій має бути багато і різних, і в Харкові теж! Але варто подумати, що відбуватиметься далі — наступного року, через 5-10 років, у наступному столітті теж! Я не жартую ;)», — Місько Барбара, музикант, актор театру “Арабески”.